Dear Mr. Fantasy…

Written by on 22/04/2019

“Ήξερα πώς δεν ήταν απλά ένα αρκετά καλό κομμάτι ή απλά ένα τραγούδι που μπορούσε να μπεί στο άλμπουμ”λέει ο Jim Capaldi,drummer και στιχουργός των Traffic μιλώντας για το “Dear Mr. Fantasy” απο το ντεμπούτο LP τους. “Ήξερα οτι θα γινόταν ένα τραγούδι ορόσημο”
Το προαίσθημα του βγήκε αληθινό.

Οχι,το βρετανικό κουαρτέτο ποτέ δεν τσάκισε τα pop charts με αυτό το psych-rock τραγούδι. Στην πραγματικότητα ποτέ δεν κυκλοφόρησε ως single.Το εξάλεπτο τραγούδι ήταν σχεδιασμένο σαν ένα βαθύ ταξίδι εξερεύνησης του νού παρά σαν ενα γρήγορο hit .Το bluesy ουρλιαχτό του Steve Winwood και η ζωντανή μέσα σ’ενα δωμάτιο εκτέλεση του τραγουδιού απο την μπάντα απέδωσαν άριστα την ελευθερία ενός jam,που τότε άνθιζαν στη δυτική ακτή της Αμερικής.

Το “Dear Mr. Fantasy” προέρχεται απο ένα αφηρημένο σκίτσο του Capaldi.”Τον είχα σχεδιάσει να παίζει κιθάρα με χέρια μαριονέτας αντί για τα δικά του”θυμάται ο Capaldi σ’ενα video όπου του παίρνουν συνέντευξη για τα 50χρονα του Mr. Fantasy in 2017. “Έγραψα και αυτούς τούς στίχους δίπλα του: ‘Dear Mr. Fantasy, play us a tune.’

Εκείνη την περίοδο η μπάντα -Capaldi, Winwood, και οι πολυοργανίστες Dave Mason και Chris Wood -βρίσκονταν στο Sheepcote Farm, ένα αγροτόσπιτο στο Berkshire της Αγγλίας το οποίο ανήκε στον βαρώνο Sir William Pigott-Brown φίλο του ιδρυτή της Island Records,Chris Blackwell. Πειραματίζονταν με χόρτο και LSD, και ζούσαν μέσα στη βρώμα άπλυτων ρούχων και πιάτων κι εκεί μαγείρεψαν αρκετό απο τον Mr. Fantasy .
“Δεν υπήρχε τρεχούμενο νερό,υπήρχε μόνο ένα πηγάδι και καθόλου ηλεκτρικό ρεύμα” θυμάται ο Winwood . “Ο Blackwell έμενε στο σπιτάκι του επιστάτη λίγο πιο πέρα έτσι ώστε να’ναι σίγουρος οτι κάνουμε πρόβες και γράφουμε υλικό.Ήταν ένα μέρος που μπορούσαμε να γράψουμε όσους στίχους θέλαμε και γράψαμε αρκετούς.Ένα απο αυτά τα απογεύματα προέκυψε ο Mr.Fantasy”.

“Κοιμόμουν στον επάνω όροφο και άκουσα αυτό το όμορφο μπασάκι και λίγη κιθάρα.Ξύπνησα,κατέβηκα,τζαμάραμε όλη την υπόλοιπη μέρα,κάναμε και διακοπές κι ο καθενας έκανε ο,τι ήθελε λέει ο Capaldi.
“Ανακάλυψα οτι είχαν γράψει ένα τραγούδι πάνω στίς λέξεις και στο σκίτσο που είχα κάνει.Ήμουν έκπληκτος!Ο Chris έγραψε αυτή την εκπληκτική μπασογραμμή. Εμείς προσθέσαμε μερικές ακόμα λέξεις αργότερα και δουλέψαμε επίσης μια λίγο μεγαλύτερη ενορχήστρωση.”

Αρματωμένοι με μπόλικα τραγούδια που απλώνονταν απο το ψυχεδελικό στο blues κι απο κεί στη soul και στα Μπητληκά Ινδικά ριφάκια οι Traffic τελικά καταλήγουν στα Olympic Studios του Λονδίνου με παραγωγό τον Jimmy Miller, με τον οποίο είχε συνεργαστεί ο Winwood με τους Spencer Davis Group.

Ο Miller ήταν σημαντικός γιατί έπιασε στην ηχογράφηση την ελεύθερη ροή ενέργειας του τραγουδιού πράγμα που έγινε βγαίνοντας απο τα παραδοσιακά booths ηχογράφησης και ηχογραφώντας σα μια ζωντανή τετραμελής μπάντα:ο Winwood στην ηλεκτρική κιθάρα και στα φωνητικά,o Mason στο μπάσο,ο Wood στο όργανο κι ο Capaldi στα drums. Ένα πέμπτο μέλος έκπληξη ήταν ο ίδιος ο Miller,που αύξησε το ρυθμό ορμώντας απο το control room για να συνεισφέρει με λίγα έξτρα κρουστά.

“Ήμασταν στη μέση της ηχογράφησης κι υπήρχε ενα μέρος που αλλάζει το tempo και κοιτάω γύρω κι ο Jimmy Miller δεν είναι στο control room,” λέει ο μηχανικός Eddie Kramer.
“το επόμενο πράγμα που βλέπω με την άκρη του ματιού μου είναι τον Jimmy στήν άλλη άκρη του δωματίου να τρέχει με χίλια!!Πηδάει ψηλά,αρπάζει ενα ζευγαρι μαράκες και κι αρχίζει μ’αυτές να διπλασιάζει το tempo! Αυτό για μένα ήταν το πιο αξιοθαύμαστο έργο βοηθού παραγωγής που είδα ποτέ.’Εμειναν έκπληκτοι βλέποντας να το κάνει αυτό,κρέμασαν σαγόνι απο την έκπληξη!!!Ήταν εκπληκτικό.”

Το “Fantasy” απο το 1967 και μετά γίνεται στάνταρ στο ρεπερτόριο των Traffic στις ζωντανές τους εμφανίσεις-το τραγούδι που εχει παιχτεί περισσότερο απο οποιοδήποτε άλλο δικό τους.

Ομο’ι’εδάτες τους το τραγούδησαν επίσης.Οι Grateful Dead παρουσίασαν μια πιστή του διασκευή το 1984, ένα ρεσιτάλ του κημπορντίστα και τραγουδιστή Brent Mydland και συνέχισαν να παίζουν και το 1990. (Ο Jerry Garcia ανέβηκε στη σκηνή μάλιστα με τους Traffic για μια version του κατά τη διάρκεια της reunion περιοδείας τους του 1994 που έχει κινηματογραφεί με τίτλο The Last Great Traffic Jam.) Αρκετοί άλλοι θρύλοι της rock το έχουν τιμήσει ανάμεσα τους οι Hendrix, Crosby, Stills & Nash, Fleetwood Mac των 90ς,Peter Frampton και Eric Clapton μαζί με τον Winwood.

“Το “Dear Mr. Fantasy” “έγινε κατόπιν παρόρμησης χωρίς να το έχουμε δουλέψει καθόλου στην πραγματικότητα γιατί ήταν σχεδόν ένα τζαμάρισμα,” είπε ο Winwood στο Rolling Stone το 1969. “Το αρχικό πνεύμα του καταγράφηκε στο άλμπουμ πράγμα που είναι πολύ σπάνιο.Αυτό συνέβαλε γιατί δεν είναι μια φανταστική μελωδία ούτε μια εντυπωσιακή συγχορδία ή κάτι τέτοιο.Είναι κατά βάση ένα πάρα πολύ απλό τραγούδι,με πολύ απλούς στίχους που επαναλαμβάνονται τρείς φορές.Δεν ήταν ούτε στο μισό τόσο δυνατό αφού το κάναμε.Ο χρόνος το έκανε τόσο σημαντικό.”

Please follow and like us:
error

Reader's opinions

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *



Current track
Title
Artist

Background
Follow by Email
Facebook
Facebook
Instagram